Not
surprisingly,
studies
have
shown
that
many
of
these
diseases
and
disorders
improve
when
omega
3
supplementation
is
used.
But
before
we
talk
about
specific
conditions
that
may
strongly
benefit
from
the
use
of
omega
3
supplementation,
of
which
purified
fish
oils
are
the
best
source,
I'd
like
to
tell
you
briefly
why
omega
3's
are
so
vital
for
good
health
to
begin
with.
The
human
body
requires
a
tremendous
amount
of
omega
3
fatty
acids
to
function
properly.
|
Omega
3
Fatty
Acid
Fact:
The
human
brain
is
comprised
of
60%
fats,
and
approximately
half
of
that
fat
is
DHA
omega
3.
|
Our
master
organ,
the
one
that
controls
our
entire
body,
the
brain,
is
made
up
of
a
tremendous
amount
of
fat
by
weight.
Most
people
don't
know
this.
And
a
significant
portion
of
this
fat
is
the
omega
3
fatty
acid known
as
DHA,
short
for
docosahexaenoic
acid.
This
means
that
nature
intended
the
human
brain
to
be
"powered"
by
fats,
so
to
speak,
and
if
you
don't
have
enough,
your
brain
won't
be
able
to
run
properly.
Although
it's
not
a
perfect
metaphor,
it's
somewhat
like
trying
to
run
a
car
without
fuel.
However,
it's
even
worse,
because
whereas
a
car
would
simply
not
run,
the
human
brain
instead
begins
to
suffer
from
ailments
and
diseases.
The
Miracle
of
Omega
3
for
Health
So,
why
do
I,
and
so
many
others, consider
omega
3
practically
a
health
miracle?
Let's
consider
just
some
of
the
many
conditions
and
disorders
that
it
may
help
improve.
Brain
Health
Deficiencies
in
omega
3
fats
have
been
linked
to:
depression,
anxiety,
mood
swings,
bipolar
disorder,
postpartum
depression,
Alzheimer's
disease,
ADHD
and
ADD.
Millions
upon
millions
of
people
suffer
from
just
these
conditions
alone.
Maybe
even
you
do,
or
know
a
loved
one
who
does.
Researchers
from
institutions
as
prestigious
as
the
Harvard
School
of
Public
Health
have
shown
some
of
these
conditions
will
greatly
improve
with
increased
omega
3
fatty
acid
intake
Other
studies
have
shown
that
even
if
you
don't
have
any
of
these
conditions, memory
and
focus
can
improve with
consistent
use
of fish
oil
supplements.
Heart
Health
"Omega
3
fatty
acids
benefit
the
heart
of
healthy
people,
and
those
at
high
risk
of
--
or
who
have
--
cardiovascular
disease."
American
Heart
Association |
One
of
the
best
known
and
studied
benefits
of
omega
3
fatty
acids
are
for
heart
health.
Until
recently,
this
was
the
number
#1
killer
in
the
Western
world
(it
has
recently
been
surpassed
by
cancer).
Fish
oil
supplements,
very
high
in
omega
3
fats,
have
been
shown
to
help
those
with
heart
disease,
and
help
protect
those
who
don't,
but
might
be
susceptible
to
it
down
the
line due
to
family
history.
How
does
it
do
this?
Well,
for
starters,
omega
3's
can
make
platelets
in
the
blood less
sticky.
This
prevents
them
from
clumping
together,
which can
trigger
heart attacks;if
they
do;as
blood
flow
can
stop.
In
addition,
omega
3's
can
reduce
tryglycerides
--
these
are
blood
fats
closely
related
to
cholesterol
--
and
when
they
are
high
along
with
cholesterol,
your
chances
for
heart
disease
go
up
markedly.
Research
has
also
shown
that
omega
3's
can
help
reduce
or
prevent
heart
rhythm
abnormalities
by
making
the
electrical
system
of
the
heart
stronger.
Heart
disease
is
also
characterized
by
inflammation,
and
omega
3's
have
potent
anti-inflammatory
properties
that
can
counter
this.
Speaking
of
inflammation.....
Arthritis
Aches
and
Pains
Did
you
know
that
a
lot
of
the
aches
and
pains
associated
with
arthritis
are due
to
inflammation?
This
is
why
studies
have
shown
that
fish
oil
supplementation,
rich
in
omega
3's,
can
help
alleviate
these
pains
in
those
who
suffer
from
rheumatoid
arthritis.
Crohn's
Disease
Inflammatory
Bowel
Disorders
The
same
is
true
for
Crohn's
disease,
which
is
characterized
by
painful inflammation
of
the
bowels.
Indeed,
in
one
particular
year
long
study,
69%
of
Crohn's
sufferers
who
used
a
fish
oil
supplement
stayed
symptom
free
as
opposed
to
only
28%
who
were
administered
a
placebo.
Pregnant
or
Nursing
Mothers
It's
irrefutable
now
that
for
the
fetus
brain
to
develop
properly,
it
needs
a
great
deal
of the
omega
3's,
DHA
and
EPA.
If
you
are
a
pregnant
mother,
you
should
strongly
consider
using
a
molecularly
distilled
fish
oil
supplement
so
your
fetus's
brain
has
the
best
chance
of
developing
properly.
Of
course,
speak
with
a doctor
or,
better
yet,
a
naturopathic
doctor
first.
If
you
are
a
nursing
mother,
you
should
also
be
taking
an
omega
3
supplement
or
eating
enough
omega
3
foods
because
they
are
an
essential
fatty
acid.
Essential
means
our
bodies
need
it
but
cannot
manufacture
them
on
its
own.
Which
simply
means
we
absolutely
must
get
them
from
our
diets.
The
omega
3
you
obtain
in
your
diet
is
passed
along
to
your
baby
when
you
breastfeed.
Even
if
you
are
no
longer
breastfeeding,
you
should
be
careful
to
take
in
enough
omega
3
fat
for
your
own
health.
If
you
have
young
children,
adequate
levels
of
omega
3
intake
are
associated
with
less attention
deficit
and
hyperactivity and
higher
IQ's.
Lastly,
the
omega
3's
in
fish
oil
have
also
been
shown
to
help
ease
menstrual
cramps.
Psoriasis,
Acne,
and
Other
Skin
Disorders
If
you
know
anyone
who
suffers
from
psoriasis
or
acne,
you
know
how
painful
and
embarrassing
these
conditions
can
be.
Maybe
you
have
them
yourself.
One
of
the
primary
problems in
these
conditions
inflammation.
Although
fish
oils
are
not
going
to
cure
these
conditions,
its
anti-inflammatory
properties often
help
make
them
much better.
Cancers
As
I
said
earlier,
cancer
has
now
overtaken
heart
disease
as
the
leading
cause
of
death
in
the
US.
Of
course,
there
are
numerous
types
of
cancer.
Some
exciting
recent
research
is
showing
that
omega
3's
may
help
prevent
cancer
from
occurring
and
also
help
prevent
it
from
progressing
if
it
has
already
occurred.
Although
more
studies
need
to
be
done
urgently
in
this
area,
DHA
and
EPA
omega
3's,
found
in
fatty
fish
and
fish
oil
supplements,
may
protect
against
these
types
of
cancers:
breast,
prostate,
testicular,
ovarian.
Breast
cancer
in
women
and
prostate
cancer
in
men,
in
particular,
and are
so
common
and
claim
so
many
lives that
any
substance
like
omega
3
that
shows
great
promise
against
them
should
be
studied
much
more
extensively.
In
the
meantime,
although
the
studies
that
have
been
conducted
are
not
conclusively,
it
seems
increasing
one's
intake
of
omega
3
fats
can
help
in
the
battle
against
cancer.
And
The
List
Goes
On
Please
understand
that
this
page
is
not
exhaustive.
I
could
write
another
10
pages
on
the
miracle
of
omega
3
fatty
acids,
and
include
a
discussion
of
other
conditions
such
as
lupus
and
Raynaud's
disease.
But
I
think
you're
starting
to
get
the
picture.
And
that
picture is
that
if
there's
one
supplement
most
everyone
should
take
to
fight
disease,
keep
the
brain
sharp,
and
stay
in
peak
health,
it
should
be
an
omega
3
supplement.
And
the
best
kind?
Again,
purified
fish
oil
supplements,
especially
those
made
from
a
fatty
type
fish
species
naturally
high
in
DHA
especially,
and
also
EPA.
What's
Wrong
With
The
Modern
Diet?
Modern
farming
practices
--
for
both the
meat
and
agricultural
industries
--
has
made
food
a
lot
less
nutritious
than
it
used
to
be.
One
of
the
consequences
is
that
foods
that
used
to
contain
high
levels
of
omega
3
fats
are
now
a
poor
source.
In
a
nutshell,
large
scale
farming
raises
meat
for
one
purpose:
profit.
There's
nothing
wrong
with
profit
per
se,
but
when
you
are
feeding
millions
of
people,
you
want
to
raise
the
animals
as
fast
as
you
can,
make
them
as
fat
as
you
can,
so
you
can produce
as much
meat
as
you
can.
What
this
means
it
that
the
beef,
chicken,
lamb,
etc.,
you
name
it,
that
you
buy
at
the
local
grocery
store
is
typically
grain-fed
and
fattened
meat.
By
contrast,
it's
the
animals
natural
diet,
like
grass-grazing
cattle
and
lamb
that
makes
them
such
naturally
rich
sources
of
omega
3's.
Once
you
force them
to
eat
grain-based
feed to
fatten
them
up,
their
omega
3
content
virtually
disappears.
You've
all
heard
the
saying
that
you
are
what
you
eat.
Well,
animals
are
what
they
eat
too.
And
if
you
eat
the
animals....then
you
are
what
they
eat.
And
that
is
largely
grains
and
corns.
What
about
fish?
Unfortunately,
fatty
fish,
the
formerly best
source
of
omega
3's, harbors
many
pollutants.
And
many
of
these
are
very
dangerous,
like
PCB's,
mercury,
lead,
and
the
like.
This
is
simply
due
to
industrial
pollution
that
has
accumulated
in
many
of
the
oceans
and
waterways
of
the
world.